Nyári pihenő vs. száraz edzés

0
138
views

Nyári pihenő…Avagy a száraz edzés vs. pihenő

Egy kis kitérőnek szánom a napló bejegyzések közé.
Sajnos vagy nem sajnos, nézőként/szurkolóként hamar rá kellett jönnöm, hogy a jégkorong egy szezonális sport. Ami körülbelül áprilisig-májusig lecseng. Nyáron csak átigazolási hírek és a várakozás marad, hogy mire a szezon kezdődik kiéhezett vadállatként ugorjunk bele újra.

ÁM

A színfalak mögött már tudni véltem, hogy a játékosok ilyenkor sem állnak meg, hanem edzőtáborokban vannak. De azt nem gondoltam, hogy egyszer érinteni fog.

Még akkor sem, amikor már egy szezon végén álltam.

Ahogy közeledtem az első szezon végéhez, ritkulni kezdtek az edzések. Egyre vizesebb és kevesebb jég, egyre kevesebb csapattárs, egészen addig, amikor már a helyszínváltások következtek, mert a pályákon elkezdték leengedni a jeget.

Lehet ezt sokáig nyújtani, heti 3 edzésből 1. Végül eljutunk az utolsóig.

Innentől indul a nyári szünet!

Nem győzöm hangsúlyozni, azt hittem ekkor, még naivan, hogy oké, akkor mostantól semmi dolgom. Így is fel lehet fogni.

Aki, csak azért jár le, hogy valamit bohóckodjon a jégen, tét nélkül, annak valóban szezon vége. Aki, nem veszi komolyan, annak is. Plusz még ide sorolnám azokat is, akik nem akarnak már, vagy egyszerűen nem akarnak fejlődni. Elég nekik ami van, többre nincs szükségük. Aki komolyabban szeretné venni, annak viszont ilyenkor kezdődik a szinten tartás időszaka, majd a felkészülés, a következő szezonra.
Ennek legalább annyira fontos szerepe van a folyamatban, mint magának a jeges edzésnek.

Szóval… Én is azt hittem pihenő jön. 

Valóban az is jött, ugyanakkor idővel ráébredtem, hogy ha komolyan akarom venni, akár játékosként, (kapusként meg aztán főleg) elengedhetetlen, hogy fizikailag felkészüljek a következő szezonra. Ezzel megalapozva, hogy az eddig elért eredmény megmaradjon, illetve felkészülni a következő szezonban várható megmérettetésekre. Rosszabb, hogy ha az embernek egy visszazuhant állapotból kell indulnia, és plusz munkát kell abba is beleölni, hogy azon a szinten legyen újra, amit már egyszer elért. Két lépést előre, egyet hátra. Sok energiát felemészt és a lelkesedés is csorbát szenvedhet.

Jöhet a következő kérdés: Szerintem nekem erre van szükségem, na de, ezt hogy érjem el? Hiszen nincs ott az edző, aki irányítson. Nézzek YouTube videókat?
Ekkor szokott jönni, hogy mivel nincs, aki megmondja mit csináljunk, mi választunk.

Ilyen például a futás. Elvégre ahhoz nem kell semmi, csak elindulni és menni kifulladásig. Nem kell rá költeni, úgyhogy még spórolhatunk is vele!

Pont ez a csapda!


Én is ezt hittem, annyival voltam előrébb, hogy volt futócipőm. 

Füles fel, és rohangáltam a csepeli utcákon. Abba bele se gondoltam, hogy a sima beton erre nem biztos, hogy alkalmas, a sima tornacipő nem elég ehhez. Ráadásul egy terv is kell hozzá és közel sem mindegy, hogy milyen módon csináljuk a folyamatot. Magára a futásra gondolok, igen. Hogyan érkezik a talpunk a talajra, milyen a testtartás, a tempó, mekkora távot menjünk és társaik… Pont itt jön képbe az, hogy jó ha van ott egy szakember, kijavíthatja.

Plusz ha ott van valaki, edző vagy csapattárs, aki ösztönözni képes, sokkal jobban motiválja az embert, mintha csak magának dolgozik, céltalanul, ötletek nélkül vagy ami még árthat is, ha hibás nyomvonalat követ. (pl.: olyan erősítést csinál, ami nem szükséges)
Erősen ajánlott, hogy ha rá vagyunk kényszerülve, hogy egyedül csináljunk egy ilyen edzést, akkor érdemes legalább ELŐTTE beszélni szakemberrel, hogy elmondja a felmerülő hibákat, illetve, hogy milyen szempontok szerint csináljuk, hogy a gyakorlat elérje a célját. Szerintem senki szeretne úgy dolgozni, hogy beleöl rengeteg energiát és a rosszul végzett gyakorlatok, nem hogy haladást, hanem sérüléseket okozhatnak.

A YouTube videók között lehet jókat találni, rengeteg gyakorlat van fent.
Pont erre kell figyelni!

Aki a videót készítette nem tudja, hogy neked mire van szükséged.
Lehet kinézel egy gyakorlatot, ami tetszik és nem gondolsz arra, hogy ahhoz mondjuk felkészülési/rávezetési gyakorlatok kellenek.
Tényleg érdemes beszélni egy edzővel vagy olyannal, aki ért hozzá és a képességeid alapján tud javasolni gyakorlatokat, vagy össze tud állítani neked egy edzéstervet.

Spoilerezni fogok: Én a nyár vége felé kezdtem el felkészülni, késve és ötletek nélkül. Noha csináltam magamnak egy tervet interneten látott dolgok alapján, de amikor összevetettem azzal, amit az edző csináltatott velem a szezon elején, át kellett írnom és bővítenem kellett. 

A későbbiekben ezt jobban ki fogom fejteni 😉

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..